انجام پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت | دانلود رایگان پایان نامه کیفی

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت | دانلود رایگان پایان نامه کیفی

پیشینه خارجی تحقیق

ماین هاشس (2005) در انجام رساله دکتری خود با عنوان تعلق مکانی شهرنشینان جدید نسبت به تحولات  متداوم حومه های شهری، بیان کرده است که:
در این پژوهش سعی بر آن است که با سنجش رضایتمندی و تعلق مکانی به طور جداگانه در چهار سایت متفاوت، رابطه بین رضایتمندی و تعلق مکانی شناسایی شود. به این منظور برای سنجش رضایتمندی شاخص های فیزیکی و اجتماعی و برای سنجش تعلق مکانی به طور مستقیم ابعاد مختلفِ مکان(عملکردی, عاطفی و شناختی) مورد سئوال قرار گرفته است. پرسش های پژوهش در قالب سئوالات زیر می باشد: 1) کدام یک از ویژگی های فیزیکی یا اجتماعی قابلیت پیش-بینی تعلق مکانی را داراست؟ 2) آیا ویژگی های فردی و گرایشات هرشخص نقشی در تعلق مکانی آن فرد ایفا می کند؟ 3) آیا بیش تر شدن تعامل هر فرد با محیط مسکونی خود، باعث افزایش تعلق در وی می شود؟
این پایان نامه با استفاده از روش کیفی در چهار سایت مختلف در کارولینای شمالی انجام گرفته و هر سایت از نظر استعدادها و فرصت ها دارای ویژگی ها و شرایط خاص خود می باشد. در نظر گرفتن سایت های متفاوت با ویژگی های مختلف، با توجه به پرسش های پژوهش و برای تعمیم دادن کلی پژوهش به مدلی قابل استناد الزامی است. در چهار سایت تعدادِ 149، 171، 163، 150 پرسشنامه توزیع گشت که به طور متوسط 30 درصد از آنان بازگردانده شد. پرسشنامه این پژوهش نیز از چهار بخش عمده تشکیل شده است. در بخش اول، ویژگی های فردی با سئوالات کاملاً کیفی مورد سئوال قرار گرفته است؛ در بخش دوم، تعاملات اجتماعی اهالی؛ در بخش سوم، دفعات استفاده از محیط کالبدی و رضایتمندی از تسهیلات کالبدی و در بخش آخر پرسشنامه که از مهم ترین ارکان این پژوهش است، تعلق مکانی به طور مستقیم مورد سئوال واقع شده است. 
نتایج پژوهش بیانگر این است که تنوع اجتماعی از مهم ترین عوامل ارتقاء تعلق مکانی در محدوده های مورد مطالعه می باشد. همچنین میزان تعاملات اجتماعی افراد نیز بر ارتقاء تعلق مکانی تاثیر بسزایی دارد(حتی تعاملاتی که در خارج از محیط مسکونی افراد وجود دارد، حس وابستگی عاطفی به محله را افزایش می دهد). در انتهای این پژوهش، بررسی هر چه بیش تر نوع تعاملات در شکل گیری حس تعلق به مکان ضروری دانسته و از میان عوامل فیزیکی نیز، قابلیت پیاده روی از مهم ترین عوامل ارتقاء حس تعلق افراد شناخته و بر ایجاد انگیزه های پیاده روی برای کارهای روزمره افراد تاکید شده است.
لیلا اسکنل و رابرت گیفورد (2010) در انجام مقاله ای با عنوان تعریف تعلق مکانی: چارچوب سازمان یافته سه بُعدی، بیان کرده اند که:
تعلق مکانی به صورت گسترده مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته، به روش های گوناگون تعریف شده است و تعاریف مختلف از این مفهوم بررسی و شناخته شده اند. این مقاله نیز در راستای شناخت و تعریف تعلق مکانی، در یک چارچوب سه بُعدی، متشکل از(فرد- فرآیند- مکان) به مفهوم تعلق مکانی پرداخته است که به دلیل شمول تمامی معانی ارائه شده از این مفهوم می تواند در حوزه تحقیقات تجربی و تئوریک مورد استفاده قرار گیرد و رشد هر یک از این ابعاد سه گانه در نهایت محققان را به درک و رسیدن به تعریفی جامع تر از تعلق مکانی کمک کند. در مدل سه بُعدی تعلق مکانی، بُعد اول فاعل یا شخصی است که به مکان تعلق پیدا می کند که در دو سطح فردی و جمعی اتفاق می افتد. بُعد دوم فرآیند روانشناختی و چگونگی تاثیر احساس، شناخت و رفتار در تعلق است. بُعد سوم نیز مفعول یا موضوع مورد تعلق، شامل مشخصات و ماهیت مکان می باشد. 
بُعد شخصی(فردی و جمعی): در سطح فردی، تعلق مکانی بیانگر رابطه ای است که شخص با یک مکان خاص برقرار می-کند. تعلق به مکان در بسترهایی که یادآور خاطرات شخصی هستند، قوی تر است. این نوع از تعلق به مکان منجر به شکل گیری حس پایداری از "خود" در انسان خواهد شد و مکان از طریق تجربیات شخصی برای فرد پرمعناتر می گردد. در سطح جمعی، تعلق مکانی معنای نمادین و سمبلیک یک مکان را که برای همگان مشترک است دربرمی گیرد.
بُعد فرآیند: فرآیند، متوجه ماهیت تعامل روانشناختی و روشی است که افراد و یا گروه ها با مکان ارتباط برقرار می کنند و دارای ابعاد عاطفی, شناختی و رفتاری می باشد. عاطفه و احساس جنبه های بسیار مهمی اند که به وسیله ی آن مردم به مکان هایشان معنا می بخشند. این نوع از جذبه مکان انگیزه حضور و گذراندن وقت در آن بوده و بر پیوندهای حسی فرد با یک مکان خاص تکیه دارد. شناخت، جزء دیگر تعلق مکانی است. خاطرات، اعتقادات، معانی و دانشی که افراد نسبت به     مکان-های خاص دارند، آن مکان ها را برایشان مهم می کند. از طریق خاطرات، مردم برای مکان ها معنا خلق کرده و آن را با تعریفی که از "خود" دارند مرتبط و با مکان زندگی-شان پیوند برقرار می کنند و مکانی که قابلیت خاطره ساختن برای مردم را داشته باشد، باعث افزایش تعلق مکانی در آنها می شود. بُعد رفتار به چگونگی رفتار در مکان و نحوه ی بروز تعلق مکانی در رفتار اشاره دارد که تحت تاثیر محیط تجربه شده و نیز تجربه ی فرد در گذشته است. 
بُعد مکان: مهم ترین بعد تعلق مکانی را "مکان" تشکیل می دهد و اینکه فرد به کدام ویژگی مکان تعلق پیدا کرده است. "مکان ارجاع به بستری دارد که افراد احساسی و یا فرهنگی به آن تعلق یافته اند". این بعد در مقیاس های مختلف خانه، محله و شهر و در دو سطح تعلق کالبدی و اجتماعی به مکان مورد مطالعه قرار گرفته است. این چارچوب سه بُعدی، مفاهیم مربوط به تعلق مکانی را سازماندهی و آنها را مشخص می کند. 
سرن بوگاک (2009) در مقاله ای با عنوان تعلق مکانی در محدوده بیگانه، بیان کرده است که:
در این مقاله مسائل ناشی از جابجایی غیر ارادی پناهندگان تُرک قبرس(که پس از آتش بس ِسال 1974، اجباراً از جنوب به خانه های تحت کنترل قبرسی های یونانی در بخش شمالی جزیره قبرس نقل مکان کردند) مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش با استفاده از اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه، مصاحبه نیمه ساختار یافته و نقشه ها، به مطالعه و تجزیه و تحلیل تعلق مکانی پناهندگانی که تحت شرایط غیر معمول ناشی از جابجایی اجباری و توأم با اشغال خانه های رها شده شان توسط افرادی که خانه هایشان را در جنگ یا خصومت های قومی از دست داده و آواره شده بودند، پرداخته است. این مطالعه همچنین به مقایسه تعلق مکانی پناهندگان اولیه با فرزندانشان که در جامعه جدید به دنیا آمده و رشد کرده اند، می پردازد.
 نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که انتظارات افراد موردِ مطالعه از آینده، تعلق مکانی آنان را به خانه و جامعه جدید شکل می دهد، درحالیکه میزان تعلق افراد به جامعه و مکان زندگی قبلی شان نقش مهمی را در فرآیند تعلق بازی می کند. از سوی دیگر نسل-های جوان تر بیشتر از نسل های مسن تر نسبت به محیط فعلی-شان احساس تعلق می کردند و این در حالی است که آنان نمی خواهند با محیط جدیدشان شناخته و ارزیابی شوند.

جهت دانلود رایگان پایان نامه کیفی حاضر کلیک کنید

در صورت نیاز به دانلود رایگان پایان نامه کیفی بیشتر به بخش مقالات وبسایت مراجعه نمایید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت به صورت کمی و کیفی با آکادمی ابن سینا در ارتباط باشید.

۱۴۰۰/۰۹/۲۵
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد و دکتری با موضوع بورس اوراق بهادار

انجام پایان نامه ارشد و دکتری با موضوع بورس اوراق بهادار

انجام پایان نامه با موضوع بورس اوراق بهادار را می توان با داشتن نمونه کار به صورت [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۳
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری حقوق ارتباطات

انجام پایان نامه ارشد و دکتری حقوق ارتباطات

انجام پایان نامه حقوق ارتباطات حاضر در سال 93 در دانشگاه علامه به اتمام رسیده است [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۲
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بهداشت جامعه

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بهداشت جامعه

انجام پایان نامه بهداشت جامعه همانند  [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۱
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب